Trendwatching Woontrends in retail | Nieuwegein | 16 november

Tijdens deze cursus leer je werken met de nieuwe woontrends en achterliggende waarden. We gaan écht aan de slag met het vertalen van de trends naar het retailconcept en de styling van jouw winkel of de winkel waar je werkzaam bent.

Trends en retail: wat wil je klant?

We leven in een tijd van verandering! De consument van nu staat altijd in verbinding en pikt daarom tijdelijke zeer snelle op. Dit heeft grote impact op de klantgedrag en het is daarom voor retailers in het interieurbranche geen bijzaak maar prioriteit om zich bezig te houden met trends en maatschappelijke ontwikkelingen. Op deze manier kunnen retailers en hun medewerkers de consument adequaat blijven bedienen en blijft de branche levensvatbaar. Door de actuele woontrends te verwerken in de styling van de winkel, blijf je de klant prikkelen en aanspreken.

Waarom moeten retailers trends inspelen?

Als retailer van retailstylist in the interieurbranche zijn er allerlei momenten waarbij je met de laatste woontrends in touch komt: beursbezoek, inkoop, storestyling, consumentenadvies en interieuradvies. Waarom zijn deze trends zo belangrijk? Trends zeggen eigenlijk alles over de (veranderende) behoefte van de consument en dus van jouw klant. Slaag je er niet in om in te spelen op de behoefte van je klant? Dan zul je dit terugzien in je verkoop en omzet. Als een klant merkt dat een winkel voorziet in zijn of haar behoefte, dan is dit een positieve ervaring en zal een klant blijven terugkeren naar deze winkel.

Tijdens deze cursus leer je werken met de nieuwe woontrends en achterliggende waarden. We gaan écht aan de slag met het vertalen van de trends naar het retailconcept en de styling van jouw winkel of de winkel waar je werkzaam bent. Dit kan impact hebben op de samenstelling en presentatie van de collectie en het assortiment. In de cursus maak je op een creatieve manier een commerciële vertaalslag naar de actuele woontrends.

De veranderende tijdgeest

INretail  heeft samen met trendwatcher Aafje Nijman de huidige tijdgeest  REACTIE WIJZIGEN  geschetst. Uit deze tijdgeest wordt uitgelegd hoe de behoefte van de consument verandert op woongebied en hoe jij daar als winkelier in de interieurbranche op kunt spelen. NIA ACADEMIE heeft naar aanleiding hiervan een 1-daagse cursus ontwikkeld waarin je handvatten krijgt om de (woon) trends  Be MankindRevise the MoralPick your Cherries  en  Take a Stand  toe te passen in het advies aan jouw klant, in de winkelstyling en in de collectie.

Programma

Ochtendprogamma
Trends ‘hangen niet in de lucht’ maar komen voort uit de tijdsgeest. INRetail heeft de tijdgeest in beeld en Anna Hutten legt uit wat dit voor gevolgen heeft op consumentengedrag en op kleur-, materiaalgebruik en vormgeving. De presentatie wordt geïllustreerd met mooie voorbeelden van de trends van 2021 Be Mankind, Revise the Moral, Pick your Cherries en Take a Stand.

Middagprogramma
Media-analyse aan de hand van de vier woontrends onder begeleiding van Carin Frijters.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is voor retailers, inkopers, retail- of winkelstylisten en visual merchandisers, kortom: iedereen die beslissingen maakt op het gebied van de collectie en winkelpresentatie.

Meld je aan en lees meer over de docenten op de site van NIA Academie!

Inretail in samenwerking met NIA ACADEMIE
Deze cursus is een intitiatief van INretail. De cursus is een vervolg op de trendlezingen Trends in Wonen 2021 van INretail.

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen